fredag 4. mars 2011

Påskepynt fra barndommen

Eggeluer

Jeg kommer fra en samlefamilie, av og til er det et ork med alt rotet, men andre ganger er det morsomt å finne igjen gamle ting. Da jeg kikket gjennom gamle grytekluter, fant jeg de to eggeluene på bildet under som jeg strikket som barn, jeg tror de var til mormora mi. Siden jeg tester ut Exel for tida, laget jeg diagram og skrev ned mønsteret. Og så strikket jeg tre nye også.

Påskepynt - eggevarmere

Her er oppskriften:
Du trenger rester av tynt ullgarn som gir en strikkefasthet på ca. 28 masker på 10 cm. Jeg har brukt Finull og strømpepinner nr. 2,5.
Ei lue veier fem gram og ferdige mål på eggeluene er ca. 6,5 i bredden x 8 cm i høyden.

Legg opp 40 masker og strikk tre omganger vrangbord en rett en vrang.
(Jeg har strikket vrangborden fram og tilbake og sydd sammen helt til slutt, men du kan gjerne begynne med strømpepinner med ei gang).
Skift til glattstrikk samtidig som du strikker etter diagrammet. Når du er ferdig med åttebladrosene, strikker du lus til eggeluene måler 7 cm, tilsammen fem omganger med lus.


Fell slik:
Strikk to masker rett og to masker rett sammen ut omgangen.
Strikk ei omgang rett.
Strikk ei maske rett og to masker rett sammen ut omgangen.
Strikk to og to masker rett sammen til du har seks masker igjen.
Klipp over tråden og dra den gjennom maskene.
Dusken lager du ved å surre tråden rundt to fingre. Fest dusken godt fast
i toppen.

Påskepynt - eggevarmere

Bytt gjerne ut åttebladrosene med helt andre mønster: katter, mus, ekorn, kyllinger...

Eggeluer

29 kommentarer:

  1. Åh! De är ju supersöta! Tack för mönstret!

    SvarSlett
  2. Så kjeme søte Judith, slike skal jeg definitivt strikke. Tusen takk for at du deler oppskriften :)

    SvarSlett
  3. Sånne hadde vi og! Takk for inspirasjon!

    SvarSlett
  4. Så artige eggevarmere!! Koselig med slikt som ein kan ta fram år etter år :))

    SvarSlett
  5. Disse var søte;) Fint med slike minner som man kan ta frem for hvert år. Takk for oppskriften, tror jeg skal strikke slike som kan være påskegaver i år. jeg lager ofte små påskeåynt-gaver til familien når vi er på påskebesøk;)

    SvarSlett
  6. Så fine eggvarmere! Morsomt med sånne ting som er så klassiske at de er like fine nå som de var den gangen :)

    SvarSlett
  7. Så herlige eggeluer.Takk for at du deler mønster med oss.

    SvarSlett
  8. Så søte!!! Og så flott at du deler oppskrift :D

    SvarSlett
  9. Kjempesøte luer! Og takk for mønsteret:-) Riktig god helg, hjertelig hilsen Hanne.

    SvarSlett
  10. Skikkelig søte, og så grei du er som legger ut oppskriften :-)

    SvarSlett
  11. Å, så søte de var:) Jeg elsker slike småting, og tusen takk for oppskriften:)

    SvarSlett
  12. Kjempesøte :) Og takk for at du deler mønsteret :D

    SvarSlett
  13. Så morsomme eggvarmere, har ikke sett slike før! Og så fint at du deler oppskriften!

    Ha ei fin helg, Judith!

    SvarSlett
  14. Supersøte eggeluer! =)

    God helg!

    SvarSlett
  15. Så koselege eggevarmere! Trur eg skal takke pent for oppskrift, og hive meg i gang sjølv, for eg har sansen for det 'gamle' ;)

    SvarSlett
  16. Ååå, såå søte disse var?
    Koselig å pynte påskebordet med disse...

    SvarSlett
  17. Herlege!!! Viss eg nokon gong skulle laga eggvarmarar så er desse dei artigaste og søtaste eg har sett, og eg likte veldig godt fargepaletten.

    SvarSlett
  18. Nej men så söta små äggmössor. Måste göra såna genast!

    SvarSlett
  19. Å! Dette er dei finaste eggevarmarane eg har sett! Skal jaggu hive nokre slike på pinnen. Tusen takk for at du deler oppskrift! :)

    SvarSlett
  20. Åh, så söta.... tack för att du delar med dig!

    SvarSlett
  21. Herlig, de var fine og takk for at du deler.
    Må nok strikke noen slike :)

    SvarSlett
  22. Utrolig søte, må kanskje prøve meg på slike en gang:)

    SvarSlett
  23. ååå disse må jeg prøve meg på :) Eier ikke påskepynt så er så kjekt at noen deler sånne flotte mønstre :) Legger meg til som følger og gleder meg til å se hva du strikker frem :)

    SvarSlett
  24. Jeg kan bare rett strikking :(

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin