fredag 8. oktober 2010

Å sette av masker til tommel

Ta opp masker til tommel

Det er mange måter å lage hull til tommel på. En enkel måte er å strikke inn en tråd i en kontrastfarge der man ønsker å ha tommelen, deretter strikker man videre som vanlig. Eksempelbildene her er fra votten Blomst.

Slik gjør du: strikk inn en tråd over x antall masker (her har jeg strikket ni masker), før maskene tilbake på pinnen du strikket dem fra, og strikk dem en gang til, denne gangen strikker du videre i mønster, ikke klipp av trådene. Tråden du har strikket inn, skal fjernes når votten er ferdig og du skal strikke tomler.

Bilde en: Plukk opp maskene under tråden, plukk opp masken nedenfra og opp i framre maskeledd.

Ta opp masker til tommel

Bilde to: Det er mer vrient å plukke opp maskene over tråden når du strikker mønster. Er du nybegynner anbefaler jeg å strikke ensfargede eller stripete votter først, snu votten og plukk opp masker som beskrevet over. Prøvelapp er heller ikke dumt.
På bildet ser det ut som om jeg har plukket opp 14 masker, det er fordi det blir halve masker man når man plukker opp masker opp ned i mønster. Det hele maskene plukker jeg opp i framre maskeledd, de halve maskene plukker jeg opp i framre og bakre maskeledd. På eksempelbildet blir halve maska rosa og den andre halvdelen beige.

Ta opp masker til tommel

Bilde tre: Når du har plukket opp maskene, fjerner du tråden.
Bilde fire: Strikk maskene i mønster og fordel på tre pinner. Plukk opp ei eller to ekstra masker i hver side slik at det ikke blir hull der, men pass på at mønsteret går opp, strikke eventuelt to masker sammen igjen i sidene.
Maskene på undersiden av merketråden er enkle å strikke, de strikkes helt vanlig. Maskene på oversida er litt mer vriene: Jeg strikker de to halve maskene rett vridd sammen. Pass på at det blir like mange masker på oversida som på undersida. Ikke helt enkelt å forklare framgangsmåten, prøv deg fram, og skriv gjerne en kommentar til meg, om jeg har forklart veldig klønete.

Ta opp masker til tommel

6 kommentarer:

  1. Det er sånn jeg helst liker å lage tommel, ja.

    SvarSlett
  2. Slik strikker jeg også tommelen. Lettvint og greit.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Takk for ditt fine "Strikke-Tommel-Kurs". Liker å strikke votter, men synes det er litt vanskelig å plukke opp maskene over hjelpetråden så det blir pent. Men nå vet jeg hvordan jeg skal gjøre det heretter. Takk igjen....og takk for fin og inspirerende blogg.
    Berit

    SvarSlett
  4. Nå kan jeg strikke votter igjen!! Har alltid blitt frustrert over tommelstrikking,for jeg har ikke fått det pent i det hele tatt. TUSEN TAKK!:)

    Ønsker deg en herlig helg!:)

    SvarSlett
  5. suprt!
    Tusen takk!Eg driver på med mitt første votte par og dette var nyttig!
    Du har en flott blogg!
    Hilsen Iselin.

    SvarSlett
  6. Hei!

    Takk for at du deler tipset ditt med oss andre! Du er kjempe flink med forklaringen din- skal gjøre det sånn neste gang eg skal strikke votter! Du har en flott blogg med MYE pent!

    Hilsen Iselin

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin