lørdag 30. januar 2010

Lue med fletter og dusk

Lue med fletter

Niåringen ville ha ny lue, ikke det at det mangler luer i skuffer og skap, men hun ville ha ei tykk, god ei med fletter og stor dusk. Da ble det sånn.

Lua er strikket i Alfa, på pinner nummer 8. Det gikk med to nøster, pluss rester av annet garn i dusken.
Strikkefasthet: 17 masker på pinner nummer 8 måler 10 cm.
Ytre mål på ferdig lue: 25 cm i bredden, 24 cm i høyden.

Vi gjorde slik:
Legg opp 68 masker på pinner nummer 5. Vrangbord 1r 1vr 2 cm.
Bytt til pinner nummer 8 og legg ut til 84 masker. Masketallet skal være delelig med 6.
Strikk fem omganger rett.
Neste omgang skal det flettes slik: Flytt tre masker over på en hjelpepinne som skal ligge foran arbeidet, strikk tre masker, strikk deretter maskene fra hjelpepinnen. Fortsett slik ut omgangen.
Strikk fem omganger rett uten flettinger.
Neste omgang skal det flettes igjen, men nå er det viktig å forskyve flettingen. Strikk tre masker (de skal flettes på slutten av omgangen). Fortsett slik: Flytt tre masker over på en hjelpepinne som skal ligge bak arbeidet, strikk tre masker, strikk deretter maskene fra hjelpepinnen. Fortsett slik ut omgangen. (I siste fletting flettes det med de tre første maskene på omgangen.)

Fortsett å strikke 5 omganger mellom hver fletting, og husk at hjelpepinnen skal ligge annenhver gang foran og bak arbeidet, og at hver fletteomgang må forskyves tre masker.

Jeg har flettet tilsammen fem ganger før fellingen starter.
1. felling er i en fletteomgang slik: Sett fire masker på hjelpepinnen bak arbeidet, strikk de to neste maskene på fletten, strikk to og to masker sammen fra hjelpepinnen. Fletta består nå av fire masker. Fortsett slik ut omgangen.
Strikk tre omganger.
Strikk ei fletteomgang med fire masker i hver flette.
Strikk tre omganger.
Strikk deretter to og to masker sammen til det er ti masker igjen. Dra tråden gjennom maskene og fest tråden.

Dusken (pompongen) laget niåringen selv av resten av garnet, pluss litt annet restegarn som passet i fargen. Sy dusken godt fast i toppen av lua.

Jeg håper dette ble forståelig. Gi meg gjerne en kommentar om det.

Jeg har forresten strikket ei lignende lue i tynnere garn før, den finner dere her.

32 kommentarer:

  1. Superfin lue! Synd jeg ikke har noe Alfa på lager... Men før eller senere skal jeg prøve denne oppskriften :)

    SvarSlett
  2. Kjempefin lue, denne tror jeg må på to do listen:)
    Ha en fin helg videre:)

    hilsen
    hobbydama

    SvarSlett
  3. Kjempeflott lue ;o) Tror jeg skal benytte meg av at du deler mønster her...tusen takk ;o))

    SvarSlett
  4. Kjempeflott hue!! Ha ei fin helg.

    SvarSlett
  5. Flott lue! Alfa er et deilig, mykt luegarn. Takk for mønster :-)

    SvarSlett
  6. TAkk for mønster, montro hvor jeg har gjort av Alfanøstene mine?

    SvarSlett
  7. Flott lue! Takk for oppskrift. Den skal jeg prøve meg på! :-)
    Ønsker deg en fortsatt fin helg

    SvarSlett
  8. Den var kjempeflott. Takk for mønster!

    SvarSlett
  9. Denne så utrolig god ut, spørs om jeg må prøve meg på denne

    SvarSlett
  10. Flott lue! God og varm på kalde dager som nå. Fikk lyst til å strikke lue jeg også. Ha en fin dag.

    SvarSlett
  11. Denne luen var flott. Tror jeg kommer til å strikke den. Vil lenke til siden din da. :))

    SvarSlett
  12. Kjempe fin Judith. Tusen takk for at du legger ut oppskrift, jeg har nemmelig en del alfa liggende som venter på å bli brukt :D

    SvarSlett
  13. Åh!
    En sånn ville passet meg perfekt! Da blir oppskriften lagret, og lue strikket! Takk for at du deler!

    SvarSlett
  14. Kjempefin lue! Alfagarnet er deilig og mykt å strikke av, og å bruke.

    SvarSlett
  15. Nydeleg flettemønster og flott hue :)

    SvarSlett
  16. Det var et flott mønster! Skal huske på denne hvis jeg kommer over noe Alfagarn som vil bli med hjem....

    SvarSlett
  17. For en god og varm lue! Stilig med flettemønster. har aldri prøvd det (ennå). Ha en fin helg :)

    SvarSlett
  18. Grymt fin luva, jag ska genast lägga upp den på Mönsterarkivet. Tack för tipset!
    hälsningar Elin

    SvarSlett
  19. Jeg har strikket den nå :-) Den ble nok ikke like fin som din, men både jeg og datteren min er godt fornøyde

    SvarSlett
  20. Nå har jeg strikket luen i mørkeblått! Takk for super oppskrift!

    SvarSlett
  21. nå skal jeg prøve å strikke denne luen, kommer til å bli spennende.. aldri strikket fletting før :)

    SvarSlett
  22. Den hua var skikkelig fin! Takk for at du legger ut oppskrift! Håper eg snart kan prøve å strikke den, har "litt" andre prosjekt som må gjeres ferdig først... Ha en fin helg!

    Helsing Stine

    SvarSlett
  23. Denne lua var superfin! Så slik ender nok mine Alfa-nøster sin lager-tilværelse :) Takk for mønster!

    SvarSlett
  24. HMMMM... Og eg som har sjølvpålagt garnnekt i håp om å bli ferdig med nokre ufoar og kvitte meg med garn. Men alfa har eg ikkje, kanskje det må sjekkast likevel;)

    SvarSlett
  25. Likte veldig godt strikkemønsteret ditt, men synes det var litt forvirrende. Har noen spørsmål:

    -Hvordan lager man flere masker??(midt oppi strikkingen
    'Bytt til pinner nummer 8 og legg ut til 84 masker. Masketallet skal være delelig med 6')

    -Skjønte ikke helt det med flettingen. Kunne du ha lagt ut en video eller bilder til det mens du forklarer?

    SvarSlett
    Svar
    1. Legg ut ei maske: plukk opp tråden mellom to masker og strikk den vridd.
      Kanskje du finner noen flettetips her:
      https://www.google.no/search?q=knitting+kabel&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a#q=knitting+kabel&hl=no&client=firefox-a&hs=vNO&rls=org.mozilla:nb-NO:official&prmd=imvns&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ei=vBmlUOONOqOB4gTMi4HAAg&ved=0CAwQ_AUoAw&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=6fb9ad5fba155c47&bpcl=38625945&biw=1680&bih=960

      Slett
  26. Hey there, your hat looks just great and I'd love to knit it! But unfortunately, I don't speak Norwegian. Do you happen to have an English translation of the pattern?
    Thanks a lot and happy knitting!
    Steffi

    SvarSlett
  27. Nydelig lue! Snublet tilfeldigvis over bloggen din! Må nok snoke litt mer rundt her, skjønner jeg:).

    SvarSlett
  28. Hei! Kjempefin lue! Strikkes den på rundpinne?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør den. Ser det er mulig å forbedre oppskriften betraktelig. Takk for tips.

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin